dinsdag 14 augustus 2007

Zeiltrip

8, 9 en 10 augustus



We zijn uitgenodigd door Martijn's zus om een dag ofwat op de boot "homeless" te logeren. Ze lag in Veere, Zeeland met de boot. Een gehuchtje met een dorpshaven, een bakker en verder niets... en dan bedoel ik geen AH of andere supermarkt. We konden dus niets aanschaffen. Was niet zo'n heel erg probleem want ik had tenslotte 2 boodschappentassen en een koelbox vol met lekkers.


De eerste avond, we waren in Veere aangekomen om een uur of vier, aten we sushi, had ik meegenomen. Die komt van de Aldi en is heerlijk. (ff wat gratis reclame, hahahaha)

De tweede dag was het weer heel slecht, de hele dag regen. Dus we zaten vast op de boot in de haven. Geen probleem hoor, lekker gelezen. Was begonnen met het boek "De vliegeraar" van Khaled Hosseini. Ik heb het uitgelezen in 3 dagen, wat een heerlijk boek, echt een aanrader. Wel een Nederlandse vertaling. Martijn heeft bijna de hele dag met Moos op de steijger gezeten om krabben te vangen.

De derde dag (vrijdag) werden we wakker van de warmte. De zon scheen op onze hut, het was benauwd . Het slaapt overigens wel lekker op zo'n boot. Alleen de eerste nacht was het een beetje vreemd, je hoort het water tegen de boot kabbelen en je voelt het dijnen. Maar terug te komen op vrijdag, we moesten onze hut uit vanwege de warmte, zijn gaan douchen in de doucheruimte aan de kade die bij de haven hoort. Was heel schoon daar en bij de bakker brood gaan halen op de terugweg. Snel wat gegeten en koffie gedronken, Marleen maakt hele lekkere slappe koffie voor mij. Toen gingen we echt zeilen. Ik denk dat we zo'n 4 uur gevaren hebben, daarna zijn we in een kom voor anker gegaan. De helft daarvan was zeilen en de andere helft gewoon met de motor. Dat zeilen is wel cool, vooral als je helemaal scheef hangt. De zon was de hele dag blijven schijnen, te heet voor mij. Voor de zekerheid me nog ingesmeerd met factor 20, maar ben uiteindelijk binnen in de boot gaan zitten lezen waar het verrassend genoeg heel koel was.

Nog een onderwerp wat echt belicht moet worden is het toileteren op een boot, weet niet of dit op elke boot er zo aan toe gaat, het toilet is een klein hokje waar ook gedoucht kan worden, volgens mij is het gemaakt voor heel klein en heel dunne mensen. Naast de toiletzitting zit een hendel, waar je met de zijkant van je bil tegenaanzit, als je klaar bent met je behoefte (geloof me je doet het liefst alleen een plasje) dan begin je met die hendel te pompen, je pompt de plas dan de boot uit. Onder de hendel zit een schuifje, links is voor afpompen en rechts is voor inpompen. Als je klaar bent met afpompen dan verzet je het schuifje en pomp je wat water naar binnen. Dit komt gewoon van buiten dus als je op zee zit is het gewoon zeewater!!

Ben twee uur voordat ik op de boot ging begonnen met tabletjes tegen reisziekte, kan me nog goed herinneren dat ik ooit een keer kotsziek was geworden op een boot in de middellandse zee. Ik heb 2 dagen die tabletjes geslikt maar heb uiteindelijk nergens last van gehad. Marleen had ook nog bandjes voor me, die je om je pols kan dragen en dan daar tegen drukpunten drukt, maar of dat werkt??? Ik weet het niet. Vanaf het moment dat ik thuisben voel ik het nog steeds dijnen alsof ik nog op de boot sta heel vreemd vandaag voel ik het ook nog.





Geen opmerkingen: